Zdecydowałeś się na zakup auta używanego? Sprawdź na co zwrócić uwagę w przypadku aut poleasingowych
Leasing jest formą zewnętrznego finansowania nabycia pojazdu, z której obecnie mogą skorzystać zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatne. Po zakończonej umowie leasingowej leasingobiorca może zdecydować się na odkupienie samochodu lub oddanie go leasingodawcy. Wówczas firma zapewniająca finansowanie otrzymuje poleasingowe auto, które może sprzedać komu innemu. Jako kupujący powinniśmy zwrócić uwagę w przypadku takich samochodów na kilka kwestii.
- Przebieg pojazdu
Nie łudźmy się tym, że poleasingowe samochody na sprzedaż będą miały niski przebieg. Jeśli umowa leasingowa była zawarta z firmą na 3-5 lat, należy spodziewać się przebiegu rzędu około 100-150 tys. km i więcej. Gdy przebieg jest bardzo niski, to mało prawdopodobne, że wskazania licznika są zgodne z rzeczywistością.
- Stan ogólny auta
Nie trzeba postrzegać wszystkich aut poleasingowych jako wysłużone służbówki, o które nikt nie dbał. Zwłaszcza, jeśli naszym celem są większe i bardziej luksusowe samochody niż kompaktowe modele segmentu B i C. Tymi pierwszymi jeżdżą zwykle menadżerowie wyższego szczebla, w dodatku na innych trasach niż szeregowi handlowcy. Dlatego takie auta nie będą mocno wyeksploatowane.
- Sprawdź, co kupujesz
Na szczęście w przypadku aut poleasingowych nietrudno to zrobić. W większości przypadków serwisy i naprawy leasingowych aut odbywają się w autoryzowanych stacjach obsługi (ASO), a dodatkowo są wpisywane w książkę serwisową. Mamy pewność, że auto było naprawiane prawidłowo, z zachowaniem najwyższego poziomu świadczonych usług. Wystarczy więc sięgnąć po książkę serwisową, żeby wiedzieć, co się kupuje i w jakim stanie technicznym jest samochód. Dodatkowo można wybrać się do zaprzyjaźnionego warsztatu lub stacji kontroli pojazdów.
- Cena
Nie jest najważniejsza, jeśli chodzi o auta poleasingowe. Warszawa ma wiele salonów sprzedaży aut poleasingowych, a eksperci z jednego z nich (https://www.uzywanejaknowe.pl/) twierdzą, że cena takiego pojazdu powinna być nawet o 20-30 proc. niższa niż cena identycznego modelu, jaki moglibyśmy kupić w komisie lub od osoby prywatnej.