Wymóg zmieniania opon na zimowe – Polska i Europa. Te przepisy będą się różnić w zależności od regionu

Nie musimy nikomu tłumaczyć, że zimowe opony zwiększają bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Kluczowym aspektem, dla którego tak się dzieje, jest specyficzna budowa bieżnika i nieco miększa mieszanka, w porównaniu do kompletów letnich. Dzięki głębokim wcięciom w ogumieniu opona wgryza się w pokrytą śniegiem nawierzchnię. Go pozwala zwiększyć bezpieczeństwo jazdy i utrzymać pojazd na drodze. Choć jednak zdrowy rozsądek podpowiada, że należy takich opon używać, to jednak w nie każdym kraju wymogi dotyczące zmiany opon są takie same. Dlatego w poniższym tekście zamieścimy kluczowe dla tego tematu informacje w kontekście Polski i Europy.

Opony zimowe w Polsce – niby wszyscy wiemy, ale czy aby na pewno?

Każdy podskórnie czuje, że w okolicy listopada trzeba koniecznie wymienić opony na zimowe. Jest jednak wręcz przeciwnie. Nigdzie nie znajdziemy przepisu, który zmuszałby nas do tego. Warto jednak odnotować także, że nie jest zabronione jeżdżenie na ogumieniu zimowym w okresie letnim. Jednak nie polecamy tego, bo to także może wydłużyć drogę hamowania. Dodajmy jeszcze, że Polska obliguje kierowców do minimum 1,6mm głębokości bieżnika co jest raczej niską wartością w skali Europy.

Jak Europa patrzy na wymianę opon na zimowe? Nie ma tu jednej zasady, każdy kraj trzeba rozpatrywać osobno – zacznijmy od naszych sąsiadów

Zacznijmy od naszych sąsiadów. Wyjeżdżając za granicę w dowolnym kierunku, należy liczyć się z tym, że przepisy w tym zakresie mogą się znacząco różnić. Nasi zachodni sąsiedzi, czyli Niemcy, nie obligują do zakładania opon zimowych w określonym czasie. Jednak w sytuacji opadów śniegu, oblodzenia i białej nawierzchni są one obligatoryjne. Czesi łączą sytuacje drogowe z datą. Jeżeli na drodze spotkasz zimowe warunki drogowe, a kalendarz pokazuje datę pomiędzy początkiem listopada a końcem marca, to będziesz zobligowany używać opon z bieżnikiem zimowym. Co więcej, niektóre znaki mogą nakazywać korzystania z takiego ogumienia także poza tymi datami, zdarza się to w szczególności w rejonach górskich. Bardzo podobnie jest na Słowacji, jedyna różnica leży w dacie. W tym kraju o zimówkach powinieneś pomyśleć później o dwa tygodnie, czyli w połowie listopada. Przebywając na Ukrainie, musisz założyć zimowe opony od listopada do końca marca, w odróżnieniu od Białorusi, gdzie nie ma specjalnych wytycznych w tej sprawie. Natomiast Litwa podchodzi do tematu podobnie jak Ukraina. Jest tam bowiem obowiązek używania opon zimowych w określonym czasie, czyli od dziesiątego listopada do pierwszego kwietnia.

Reszta Europy podchodzi do tego tematu bardzo różnie – założenie opon zimowych należy weryfikować przy wyjeździe

Nie da się krótko opisać zasad, jakie panują w Europie. Już przy analizie naszych sąsiadów okazało się, że nie ma zgodności nawet w kontekście dat. Dokładnie tak samo będzie na całym kontynencie. Każde państwo osobno podchodzi do tematu i w różnym stopniu stawia ograniczenia kierowcom kierującym pojazdy na ich terenie. Nie można też wyróżnić tendencji w zależności od usytuowania geograficznego. Bowiem opony zimowe są obowiązkowe w Rosji, Estonii czy na Łotwie, ale także we Włoszech, Słowenii i w Macedonii. W zależności od warunków opony zimowe konieczne są w Niemczech, ale także w Turcji w Skandynawii.

Zabawa zaczyna się, gdy zabierzemy się za kolce i łańcuchy

Teoretycznie w Polsce powinniśmy wiedzieć, jakie są przepisy dotyczące opon z kolcami i łańcuchów. Te pierwsze są kategorycznie zabronione, natomiast za brak tych drugich dostaniemy mandat, jeżeli będziemy przemieszczać się po obszarze wyznaczonym przez znaki drogowe bez nich. Podobnie jak w przypadku opon zimowych, tak i w tym nie ma jednej linii obranej przez kraje europejskie. Zalecamy sprawdzenie przed wyjazdem lokalnych przepisów, unikniemy dzięki temu nieprzyjemnych konsekwencji.

Dlaczego w Europie różne jest podejście do zabezpieczenia się przed warunkami zimowymi?

Na to pytanie także nie mamy jasnej odpowiedzi. Z całą pewnością widać pewien związek pomiędzy położeniem danego państwa w Europie. Kraje ulokowane w zimniejszym klimacie bardziej ingerują w wolność w tym zakresie i ściślej nakazują poruszanie się na ogumieniu zimowym. Sytuacja wygląda nieco inaczej, jeżeli na obszarze administracyjnym danego kraju mamy tereny górskie i plażowe. Widzimy wtedy, że ustawodawcy skłaniają się do łączenia czynnika pogodowego z datą. Choć są od tego wyjątki, takie jak Włochy.

Co zrobić, gdy przejeżdżamy przez wiele krajów w Europie? Załóż zimowe opony i zapomnij o problemie

To pytanie często się pojawia. Możemy spotkać wiele paradoksów na tym gruncie. Wyobraźmy sobie, że wyjedziemy z Polski popołudniem ostatniego dnia października. Planujemy dwutygodniowy urlop połączony ze zwiedzaniem sporej części Europy. Gdzie w tym paradoks? Otóż, w takim układzie będziesz przemierzał kontynent i wielokrotnie na swojej trasie spotkasz zupełnie inne przepisy dotyczące opon zimowych. Jednym razem będą obligatoryjne, następnie ich posiadanie będzie zależne od warunków pogodowych. Potem znów nie będzie obowiązku jazdy na nich, aż wreszcie trafisz znów do Polski, gdzie za brak łańcucha w rejonach górskich grozi ci mandat. Jaka jest na to rada? Najlepiej będzie, jak od początku podróży pojedziesz na zimówkach, za ich posiadanie poza obowiązkowym okresem nie zostaniesz ukarany.

Współpraca przy publikacji: www.oponyprofi.pl

Podobał Ci się ten wpis?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Ile głosów: 1

Bądź pierwszy, który oceni ten artykuł 🙂

Przepraszamy, że ten artykuł nie był dla Ciebie przydatny 🙁

Ale możemy go poprawić!

Możesz nam napisać jak możemy uczynić go lepszym?

Przeczytaj inne:
162 KM ile to kW (kilowatów)?

162 KM po przeliczeniu na kW (kilowaty) to 119,12 kW, a po przeliczeniu na brytyjskie konie mechaniczne to 159,78 BHP...

Zamknij