Regeneracja DPF – w trosce o twój samochód i środowisko

DPF (ang. diesel particulate filter) jest filtrem cząstek stałych, stanowiącym element układu wydechowego. Występuje w silnikach wysokoprężnych, a także pod nazwą GPF (ang. gasoline particulate filter) w benzynowych. Jest to część, bez której samochód emituje nadmierną ilość spalin, Jej całkowite zapchanie bądź wręcz brak dyskwalifikuje dopuszczenie pojazdu do poruszani się po drogach. Nie jest możliwe pozytywne przejście badania technicznego, a w razie kontroli policyjnej trzeba liczyć się z ryzykiem mandatu i odebrania dowodu rejestracyjnego.

Regeneracja DPF – na czym polega

Zanim zostanie przeprowadzona regeneracja DPF konieczna jest szczegółowa diagnostyka. Wykorzystuje się do tego celu endoskop a niekiedy nawet zdjęcie RTG. Dzięki temu możliwe jest wykrycie wszelkich uszkodzeń mechanicznych filtra oraz ewentualnych nadtopień wkładu. Zdarza się bowiem, że  regeneracja nie jest możliwa i wówczas konieczna jest wymiana tego elementu układu wydechowego na nowy. Jest to dość droga część, dlatego warto by regeneracja DPF przeprowadzana była regularnie i niezwłocznie, gdy pojawi się odpowiedni komunikat, wyświetlony przez system samochodu na tablicy rozdzielczej.

Po szczegółowej analizie filtr zostaje dopuszczony do czyszczenia. Sporadycznie wykorzystywane są do tego celu ultradźwięki. Jednak z uwagi na negatywny ich wpływ na węglik krzemowy, z którego DPF jest wykonany, coraz rzadziej stosuje się tę metodę.

Najbardziej skuteczną, bo pozwalająca usunąć aż 99% zanieczyszczeń, jest szwajcarska technologia marki FFSolutions, którą wykorzystuje również lider w dziedzinie regeneracji  DPF – Turbokrymar.

Cały proces dzieli się na kilka etapów:

  • wtryśnięcie środka czyszczącego i zmiękczającego,
  • czyszczenie filtra wodą o wysokim prepływie, wstecznie w stosunku do przepływu spalin,
  • czyszczenie filtra wodą, zgodnie z kierunkiem przepływu spalin,
  • ponowne czyszczenie filtra wodą, wsteczne w stosunku do przepływu spalin,
  • opróżnienie filtra z wody i jego osuszenie powietrzem o wysokiej temperaturze,
  • chłodzenie filtra.

Po zakończeniu całego procesu wykonuje się dodatkowo test przeciwciśnieniowy i badanie endoskopowe, aby zweryfikować skuteczność usunięcia zanieczyszczeń.

Wybierając serwis, w którym ma być przeprowadzona regeneracja DPF, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, jakie metody i technologie czyszczenia się w nim stosuje. Bez wątpienia metoda FFSolutions praktykowana w Turbokrymar jest bezpieczna dla samego filtra i środowiska, ekonomiczna, a przy tym najbardziej skuteczna.

Jeśli profesjonalny punkt znajduje się w dużej odległości, warto rozważyć demontaż filtra w pobliskim warsztacie i wysłanie do niego samej części, bez osobistej wizyty. Ma się wówczas pewność, że proces oczyszczania został przeprowadzony przez fachowców, dzięki czemu ten element układu wydechowego będzie mógł być jeszcze przez długi czas eksploatowany.

Regeneracja DPF – dlaczego filtr się zapycha?

Zadaniem filtra DPF jest ograniczenie emisji cząstek stałych w formie sadzy do atmosfery. Przechodzące przez ten element układu wydechowego spaliny szybciej doprowadzają do jego zapchania przede wszystkim, gdy samochód jest nieprawidłowo eksploatowany lub wady układu paliwowego lekceważone, wskutek czego nie podejmuje się niezbędnych napraw. Jeśli regeneracja DPF jest konieczna zbyt często, może być to również przyczyna nieprawidłowego działania układu EGR albo awarii układu dotrysku czynnika AdBule. Zdarza się również, że źródłem nadmiernych zanieczyszczeń są: awarie turbosprężarki, nieprawidłowe stosowanie dodatków do paliw i płynów samochodowych, czy brak płynu obniżającego temperaturę wypalania sadzy przy filtrach FAP.

Zapraszamy również do:
Auto Klinika Białystok
http://autoklinika.bialystok.pl/felgi/malowanie-proszkowe-felg/
ul.Sosabowskiego 1
15-178 Białystok

Podobał Ci się ten wpis?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Ile głosów: 1

Bądź pierwszy, który oceni ten artykuł 🙂

Przepraszamy, że ten artykuł nie był dla Ciebie przydatny 🙁

Ale możemy go poprawić!

Możesz nam napisać jak możemy uczynić go lepszym?

Przeczytaj inne:
174 KM ile to kW (kilowatów)?

174 KM po przeliczeniu na kW (kilowaty) to 127,94 kW, a po przeliczeniu na brytyjskie konie mechaniczne to 171,62 BHP...

Zamknij