Pasty polerskie i ich rodzaje

Po pewnym czasie użytkowania samochodu na karoserii pojawią się rysy, a kolor straci swoją głębię. Możesz jednak wiele z tych defektów odwrócić za pomocą pasty polerskiej. Na rynku znajdziesz kilka rodzajów tego preparatu, warto więc wiedzieć, na jaki postawić i dlaczego.

Rodzaje past polerskich 

Do Twojej dyspozycji jest kilka rodzajów past polerskich przeznaczonych do polerowania karoserii samochodowej, poniżej przykłady wraz z krótkim opisem:

  • pasty polerskie wykończeniowe – pasta do polerowania samochodu w wersji wykończeniowej najczęściej pełni zadanie „poprawki”. Używa się jej do likwidacji szkód, jakie powstały po użyciu innych środków polerskich, między innymi efektu hologramu.
  • pasty polerskie agresywne – pasta polerska do samochodu w wersji agresywnej przeznaczona jest do niwelowania głębokich rys. Ma stosunkowo wysoki współczynnik ścieralności, co umożliwia usuwanie powierzchniowych uszkodzeń karoserii samochodu. 
  • pasty polerskie uniwersalne – to pasta wybierana najczęściej, usuwa niewielkie, jak i te nieco głębsze zadrapania karoserii. Co ważne, nie tylko likwiduje defekty, ale także nadaje połysku. Bardzo często wykorzystuje się ją jako „starter”, czyli sposób na początkowe przygotowanie lakieru do dalszych prac pielęgnacyjnych.

Wosk ochronny – niezbędny przy ostatnim etapie polerki

Zawsze po polerowaniu powinien przyjść czas na ochronę lakieru. Zapewni ją wosk ochronny, wykorzystywany właśnie podczas ostatniego etapu polerowania karoserii. Zabezpieczy lakier przed defektami na skutek szkodliwego działania ziarenek piasku uderzających o niego podczas podróży czy przed innymi uszkodzeniami mechanicznymi, również odpryskami spowodowanymi kamyczkami wydobywającymi się spod kół innych pojazdów. Wosk ochronny nie działa jedynie ochronnie, jego dodatkową zaletą jest nadanie karoserii powłoki hydrofobowej, która skutecznie odprowadzi wodę podczas deszczu. 

Wielkość i grubość ziarna polerskiego – czy ma znaczenie?

Pasty polerskie różnią się od siebie nie tylko sposobem i czasem ich zastosowania. Kolejnym kryterium wyboru będzie wielkość i twardość ziarna. Ma to ogromny wpływ na właściwości samej pasty. Zasada jest jednak stosunkowo prosta, bo gdy większe ścierniwo, tym większa siła tarcia, usuniesz nim po prostu większe rysy i zadrapania. Grubego ziarna nie wykorzystuje się często, jest jednak skutecznym sposobem na pozbycie się śladów po szlifowaniu karoserii papierem ściernym o dużej gradacji. Zabieg usuwania tego typu defektów praktycznie zawsze pozostawi matową powierzchnię lakieru, konieczne będzie więc użycie innego środka polerskiego w celu odzyskania połysku.

Jak dobrze wybrać pastę polerską?

Wybierając pastę polerską dla siebie, zwróć uwagę na kilka kwestii. Przede wszystkim Twoje doświadczenie w pielęgnacji karoserii samochodowej tego rodzaju preparatami. Korzystaj z agresywnych past tylko wtedy, jeśli masz już do tego wprawę, bo w przeciwnym razie możesz uszkodzić lakier. Zastanów się, czego oczekujesz od lakieru, czy ma on zostać tylko odświeżony, przez co wystarczy tradycyjny środek polerski, czy auto ma wyglądać jak z salonu, wtedy będziesz musiał zastosować przynajmniej kilka past polerskich. 

Decydując się na polerowanie we własnym zakresie, pamiętaj, że zabieg ten jest naprawdę czasochłonny i może trwać od kilku do nawet kilkudziesięciu godzin. Wysokiej jakości pasta do polerowania samochodu powinna jednak przyspieszyć nieco cały proces. Pamiętaj, że polerka nie należy do prostych czynności, jeśli nie jesteś pewien swoich umiejętności, zleć to zadanie profesjonalistom z salonu autodetailingowego.

Podobał Ci się ten wpis?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Ile głosów: 2

Bądź pierwszy, który oceni ten artykuł 🙂

Przepraszamy, że ten artykuł nie był dla Ciebie przydatny 🙁

Ale możemy go poprawić!

Możesz nam napisać jak możemy uczynić go lepszym?

Przeczytaj inne:
319 kW ile to KM (koni mechanicznych)?

319 kW po przeliczeniu na konie mechaniczne to 433,84 KM, a po przeliczeniu na brytyjskie konie mechaniczne to 427,9 BHP...

Zamknij