Zmiana opon zimowych na letnie – czy to już czas?

W miarę, jak pogoda coraz bardziej nas rozpieszcza, nasze samochody domagają się odrobiny naszej uwagi. I nie chodzi tu tylko o przegląd, wizytę na myjni czy bardziej złożony detailing, ale przede wszystkim o sezonową wymianę opon, wynikającą z poprawiających się warunków drogowych. Jak poznać, że nadszedł już ten czas? Czy wymiana opon jest absolutnie konieczna? Czy coś nam grozi, jeżeli tego nie zrobimy?

1. Dlaczego właściwie zmieniamy opony?

2. Kiedy wybrać się do wulkanizatora?

3. Czy klasa opony ma znaczenie?

Dlaczego właściwie zmieniamy opony?

Choć wydają się bardzo podobne, to jednak opony na różne sezony mocno się od siebie różnią. Ogumienie na lato jest wykonane z twardszej mieszanki gumy, niż wariant zimowy, a także mają inaczej wycięty bieżnik. Opony letnie są przystosowane do rozgrzanej, suchej nawierzchni, chociaż dobrze radzą sobie także z deszczem. Jednak w starciu z ośnieżoną drogą nie mają szans, dlatego właśnie ze względów bezpieczeństwa – ale także komfortu jazdy – powinniśmy dbać o regularną wymianę na przełomie sezonów.

Kiedy wybrać się do wulkanizatora?

Najlepszym momentem, aby zmienić opony na letnie jest czas, kiedy średnia dobowa temperatura zaczyna utrzymywać się na poziomi 7 stopni Celsjusza lub więcej. Oczywiście nie jesteśmy w stanie ustalić tego momentu co do dnia, ale jeżeli obserwujemy pogodę w okresie wczesnowiosennym, powinniśmy w zauważyć, kiedy ta tendencja zacznie utrzymywać się dłużej, niż kilka dni z rzędu. Jeżeli tak się stanie, nie warto opóźniać wizyty u wulkanizatora – jeżdżąc na zimówkach w cieplejszą pogodę sprawiamy także, że nasze auto zaczyna więcej spalać.

Czy klasa opony ma znaczenie?

Co do zasady opony możemy podzielić na trzy kategorie:

  • segment budżetowy, najtańszy;
  • segment średni;
  • segment premium, najdroższy.

Powinniśmy wybierać kierując się nie tylko ceną, ale przede wszystkim możliwościami naszego samochodu. Jeżeli poruszamy się szybką, zwinną jednostką o dużej mocy i pojemności, zdecydowanie powinniśmy celować w opony klasy średniej lub premium. Najtańszy rodzaj ogumienia jest dobry tylko w sytuacji, gdy traktujemy go jako rozwiązanie tymczasowe lub gdy poruszamy się pojazdem o niewielkiej mocy, która nie nadweręży i tak niezbyt wysokich parametrów i możliwości takich opon.

Wraz z nadejściem cieplejszej pogody nie możemy zapomnieć o zadbaniu o nasz samochód. Wizyta u wulkanizatora i zmiana ogumienia to jeden z tych elementów, który pozwoli nam cieszyć się wygodną, ale przede wszystkim bezpieczną jazdą po coraz bardziej suchych i rozgrzanych drogach.

Podobał Ci się ten wpis?

Kliknij gwiazdkę aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Ile głosów: 1

Bądź pierwszy, który oceni ten artykuł 🙂

Przepraszamy, że ten artykuł nie był dla Ciebie przydatny 🙁

Ale możemy go poprawić!

Możesz nam napisać jak możemy uczynić go lepszym?

Przeczytaj inne:
588 kW ile to KM (koni mechanicznych)?

588 kW po przeliczeniu na konie mechaniczne to 799,68 KM, a po przeliczeniu na brytyjskie konie mechaniczne to 788,72 BHP...

Zamknij