W ciągu ostatnich kilkunastu lat praktycznie we wszystkich samochodach osobowych o klasie powyżej kompaktowych (klasa niższa-średnia, segment C, a ostatnio nawet niektóre z tej klasy) mają w swoich układach napędowych dwumasowe koła zamachowe.
Więc podsumujmy, jakie korzyści daje na przykład koło dwumasowe Oplowi VECTRA, by wziąć pod uwagę przeciętnego reprezentanta tych klas.
Po co jest koło dwumasowe?
Poprzez wysprzęglenie drgań skrętnych odnosimy następujące korzyści
- Odcięcie od układu napędowo-jezdnego zbędnych obciążeń w pełnym zakresie obrotów silnika
- Podwyższony komfort akustyczny, zmniejszenie ilości i klas drgań zmniejsza generowany hałas zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz samochodu
- Zabezpieczenie skrzyni biegów poprzez zmniejszenie wartości szczytowych momentu obrotowego (amplituda jest uśredniana)
- Zmniejszenie zużycia paliwa, ponieważ do skutecznej jazdy używana jest mniejsza prędkość obrotowa silnika (szczególnie w dolnym zakresie prędkości obrotowych)
- Mniejsze gabaryty silnika a co za tym idzie lżejszy silnik i lepsze osiągi samochodu
Z wyżej wymienionych, dla zwykłego użytkownika czterech kółek najważniejsze jest zmniejszenie zużycia paliwa, choć posiadaczowi koła dwumasowego w Oplu VECTRA zmniejszenie poziomu hałasu, szczególnie na dłuższych trasach też pewnie przypadnie do gustu. Tak naprawdę wszystkie wymienione zalety koła dwumasowego powinny być dla nas ważne. W całkiem współczesnych pojazdach, ze względu na wyśrubowane poza granice technologicznych i czysto fizycznych możliwości normy zużycia paliwa i składu emisji gazów spalinowych wpływ zastosowania koła dwumasowego w Oplu Vectra jest w totalnym szumie informacyjnym niemożliwy do w miarę precyzyjnego określenia. Wpływ innych czynników, rzeczywiście zmniejszających zużycie jest większy. Tym niemniej ten wpływ istnieje i planując zakup samochodu nowego, czy używanego warto mieć na względzie budowę jego silnika, czy między nim a skrzynią biegów jest taki wynalazek jak koło dwumasowe.
Wady koła dwumasowego w Oplu VECTRA
- Zmniejszona w porównaniu z normalnym sprzęgłem trwałość przy dużych przebiegach. Trzeba pamiętać, że jest to element eksploatacyjny i po prostu trzeba go wymieniać w zależności od przebiegu.
- Relatywnie wysokie koszty napraw. Koła dwumasowe do niektórych samochodów mogą kosztować nawet 4 – 5 tys złotych
- Spore obciążenie cieplne – to element który cały czas się rusza – napręża i rozpręża. Podczas ruszania i zmiany biegów zachodzi też dodatkowe tarcie między kołem zamachowym a tarczą sprzegła. Wszystko to składa się na generowanie sporej ilości ciepła.
- Możliwość stosowania w ograniczonym zakresie momentów obrotowych. Warto unikać przesadnego eco-drivingu – na najniższych obrotach. Może się wtedy okazać, że pieniądze zaoszczędzone na paliwie, w krótkim czasie i to z nawiązką będziemy musieli wydać na naprawę lub wymianę koła dwumasowego.
Dzisiaj coraz mniej ludzi kupuje nowe auta na dłużej niż wynosi czas ich gwarancji lub gwarantowany przebieg. Przy zbliżaniu się do końca gwarancji kupuje się nowy samochód oddając stary w rozliczeniu. Na tzw. Zachodzie jest to od dawna reguła, u nas niedługo nią będzie. Pierwsza wada dla coraz większej większości użytkowników jest bezprzedmiotowa. Z oczywistych, właśnie wyłuszczonych powodów, druga wada jest bezprzedmiotowa. Nie znam nikogo, kto martwiłby się zwiększonym obciążeniem cieplnym sinika samochodu, którym jeździ. Jak ktoś ma ochotę (i kasę) na wypasiony moment obrotowy, to zwykle nie interesuje go, jakie sprzęgło będzie mu ten moment podawało na koła i nie martwi się niczym, co choćby w przybliżeniu miało coś wspólnego z kołem dwumasowym.
Artykuł został przygotowany przez firmę www.sprzeglo.com.pl specjalizującej się w sprzęgłach samochodowych