„Downsizing – mały może więcej” to slogan reklamowy, po który coraz częściej sięgają koncerny motoryzacyjne. Czym tak naprawdę jest downsizing silników samochodowych, jakie są jego wady i czy rzeczywiście warto skorzystać z jego dobrodziejstwa?
W dzisiejszych czasach pod maski nowoczesnych aut coraz częściej trafiają mniejsze silniki, które są lżejsze, zdecydowanie mniej paliwożerne i co najważniejsze mniej trujące. „Downsizing – mały może więcej” to slogan reklamowy, po który coraz częściej sięgają koncerny motoryzacyjne. Czym tak naprawdę jest downsizing silników samochodowych, jakie są jego wady i czy rzeczywiście warto skorzystać z jego dobrodziejstwa?
Czym jest downsizing?
Pojęcie downsizing w ostatnim czasie jest bardzo często stosowane i na starcie należy wyraźnie zaznaczyć, że nie tyczy się ono wyłącznie branży motoryzacji. Najprościej rzecz mówiąc downsizing oznacza innowacyjny sposób konstruowania silników w taki sposób, aby spełniały normy ekologiczne, utrzymywały dotychczasową moc i spalały mniej paliwa. Jak łatwo się jednak domyśleć wszystko ma swoją cenę, dlatego też nowa wizja silników nie obyła się bez kilku wad.
Czy wszystkie marki podążają nową wizją?
Downsizing dla wielu producentów aut stał się prawdziwą perełką, ale należy wspomnieć o tym, że nie wszystkie koncerny podążają tą samą ścieżką. Bardzo wiele firm motoryzacyjnych podąża zupełnie w innym kierunku albo rozwija swoje koncepcje równocześnie z downsizingiem. W dzisiejszych czasach spora część firm koncentruje się głównie na samochodach elektrycznych, nowoczesnych hybrydach spalinowo elektrycznych czy też autach spalinowych połączonych z silnikami na sprężone powietrze. Warto tutaj wyszczególnić Mazdę, która przyjęła diametralnie inną od downsizingu drogę, skupiając się na własnym innowacyjnym rozwiązaniu znanym pod nazwą – Mazda Skyactive.
Charakterystyka silników
Konstruktorzy dążą w dzisiejszych czasach głównie do tego, aby osiągać jak największą sprawność silnika i jednocześnie maksymalnie zminimalizować wszelkie straty w układzie mechanicznym. Nowe silniki mają zazwyczaj zmniejszoną pojemność skokową, ale zachowana jest ta sama moc silnika wolnossącego. Co więcej silniki mają zredukowaną liczbę cylindrów. Zamiast standardowych 4 cylindrów stosuje się 3 lub nawet 2 cylindry. Wiele nowoczesnych pojazdów wyposażono w specjalne systemy start – stop, które odpowiadają za automatyczne wyłączanie i włączanie silnika. Dużą popularnością cieszą się również nowoczesne systemy elektroniczne, które wspomagają oszczędzanie paliwa.
Co zyskują kierowcy?
Nowoczesne silniki mają znacząco zmniejszoną pojemność, ale nie oznacza to wcale, że straciły na mocy. Kierowcy nie powinni zauważyć praktycznie żadnej różnicy w dynamice auta. Dużym plusem jest z kolei zdecydowanie mniejsze spalanie nowoczesnego silnika, które może być nawet 30% mniejsze od silnika wolnossącego. Oczywiście nic w życiu nie ma za darmo. Nowoczesne silniki benzynowe zbudowane zgodnie z koncepcją downsizingu są wyposażone w turbosprężarkę, dlatego też kierowcy muszą nauczyć się odpowiednio traktować nowy osprzęt silnika, identycznie jak w przypadku silników diesla. Jeżeli turbo nie będzie schładzane po zakończonej jeździe, to turbosprężarki będą wymagać częstej wymiany nawet co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.
Trwałość nowych silników
Dla bardzo wielu kierowców ogromną rolę odgrywa trwałość nowych silników. Należy liczyć się z tym, że bardzo duże nagromadzenie elektroniki może w niektórych przypadkach powodować duże problemy. Nowe silniki są zdecydowanie bardziej wysilone, ponieważ mały silnik musi osiągnąć bardzo dużą moc i to jest właśnie jednym z największych powodów troski o ich trwałość. Wspomnieć warto również o tym, że nowe silniki są droższe od swoich poprzedników. Wpływ na wyższą cenę ma nie tylko bardzo rozbudowana elektronika, ale również konieczność użycia bardziej wytrzymałych materiałów. W dzisiejszych czasach bardzo trudno jest również oszacować, jak w dłuższej perspektywie pod względem trwałości prezentować będzie się delikatny układ paliwowy.
Odpowiedź Mazdy na downsizing
Technologia Mazdy znacząco odbiega od koncepcji downsizingu. Japoński producent stara się od lat skonstruować takie auto, dla którego oszczędność paliwa nie musi oznaczać pogorszenia osiągów. Najnowsza technologia Mazda Skyactive jak najbardziej umożliwia realizację tej innowacyjnej wizji. Najnowsze samochody Mazdy charakteryzują się bardzo dobrą wydajnością, elastycznością i dynamiką oraz zdecydowanie najlepszym stopniem sprężenia wśród wszystkich modeli seryjnych. Silniki Mazdy mogą pochwalić się także niskim zużyciem paliwa oraz niską emisją spalin bez jakiejkolwiek szkody dla osiągów.
Nowa technologia Mazdy
Nowa technologia Mazdy udowadnia, że silniki mogą być ekologiczne i mocne, ale wcale nie muszą być nietrwałe i przeciążone. Dzięki dopracowaniu istniejących już rozwiązań do perfekcji można uzyskać naprawdę satysfakcjonujące rezultaty. Pamiętać należy o tym, że Mazda Skyactive to nie tylko zmiany dotyczące silnika, ale również kompleksowe przeprojektowanie podwozia, skrzyni biegów i całej karoserii.